TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
ForsideNyheder og rejseartiklerRejseberetning fra Tanzania: Mit første besøg i Afrika

Rejseberetning fra Tanzania: Mit første besøg i Afrika

05.11.2015
Vis alle indlæg

Læs rejsebrevet fra vores kollega, Lene, der var på vores rejse ”Safari i Tanzania kombineret med Zanzibar” i 2015.

Dyr

Mine forventninger var store og jeg havde gjort mig nogle forestillinger inden afrejse. Men jeg fik meget mere end jeg havde forestillet mig. Kulturen, omgivelserne og mødet med de meget åbne og venlig indbyggere gjorde stort indtryk på mig.

Indrømmet, kulturchokket var stort. Men det var spændende og givende at se, hvordan de lever og hvordan de gør det ypperste for at få os turister til at føle os velkomne.

Da jeg landede i Kilimanjaro lufthavn stod min guide klar og vi tog turen til High View Hotel. Trods træthed efter flyveturen, var køreturen og det første møde med Afrika en kæmpe oplevelse. Den meget smukke natur, synet af de lokale landsbyer og fascinationen af hvor mange mennesker de kan proppe ind i de små minibusser, var bare starten på mit eventyr.

Min første safaridag

Giraf

Kampklar – eller i hvert fald klar til afgang tidligt om morgenen, kørte vi mod Tarangire National Park. Kan man kalde det ‘starstruck’, det ved jeg ikke – men det føltes sådan da jeg, som de første dyr, så en flok af giraffer. Store, meget store flotte dyr. En fantastisk følelse, at få lov at iagttage dem, mens de langsomt bevægede sig videre på deres færden. Total uforstyrret af os underlige væsner med kamera, kikkert og solhat.

Fascinationen ville jo ingen ende tage; elefanter, zebraer, aber, farverige fugle, impalaer, gnuer og uendelig mange gigantiske termitboer, som jeg gang på gang forvekslede med forestillingen om at det måtte være en løve… Godt jeg ikke er guide, for jeg tog fejl hver gang!

Men, løver og resten af ‘The Big 5’ fik jeg synet af. Heldig og taknemmelig.

Lene

Lige som jeg troede, at det ikke kunne blive smukkere, bedre og vildere – tog de næste dages safari mig med storm. Løver der spejdede efter et muligt bytte i en flok zebraer. To hanelefanter i magtkamp om en flok hunner. Zebraer der blev jagtet væk fra vandhullet af nogle irriterede elefanter. Alt dette og mere til, gjorde at man måtte knibe sig i armen og huske på, at det ikke er en zoologisk have. Det er helt ægte. Helt vildt. Helt autentisk.

Zanzibar

Efter nogle dejlige dage i Tanzania landede jeg på Zanzibar. Et himmelsk sted og lige hvad jeg trængte til efter alle de mange safarioplevelser. Ren afslapning, smuk natur, fantastiske farver og et personale der bare gjorde opholdet fuldendt. Serviceniveauet var højt, maden og underholdningen var i top og batterierne blev ladet fuldt op.