TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
ForsideNyheder og rejseartiklerRejseberetning fra Tanzania: En oplevelse for livet

Rejseberetning fra Tanzania: En oplevelse for livet

28.11.2016
Vis alle indlæg

Læs rejsebrevet fra vores kollega, Richard, der var i Tanzania i 2016.

Zebraer

Hvis du vil på en fantastisk safari i Afrika, kan jeg anbefale den 9 dage lange safaritur, som TourCompass tilbyder.

Som en del af turen kom vi til Tarangire nationalpark, Serengeti nationalpark, Ngorongoro Crater og Lake Manyara nationalpark, og rejsen oversteg alle mine forventninger.

En af de mest spændende dage på turen var da vi kørte fra Highview Hotel til Ikoma Wild Camp. Undervejs besøgte vi et lokalt børnehjem, vi kiggede ud over Ngorongoro Crater fra udsigtspunktet, besøgte en Masai-landsby og tog en kort safaritur i Serengeti nationalpark.

Dagens første stop var det lokale børnehjem Shalom, hvor der bor 68 børn i alderen 8 måneder til 18 år. Børnehjemmet er velorganiseret og opført på en stor grund, så børnene har god plads til at lege. Alle børnene går i skole, og børnehjemmet arbejder på at blive helt selvforsynende (de dyrker grøntsager og har masser af høns og syv malkekøer). Det var fedt at se, at der findes rigtig fine børnehjem. Hvis du nogensinde planlægger en rejse som min og har planer om at besøge et børnehjem, bør du tage nogle ting med til børnene. Tøj, sko, slik, legetøj, mad (fx mælkepulver) osv. er altid en god gave til et børnehjem og til børnene, og det er noget, der altid kan bruges.

Masaier, safari og løveunger

masai

Efter et kort ophold kørte vi videre til udsigtspunktet ved Ngorongoro Crater (fantastisk udsigt over krateret) og Masai-landsbyen. Jeg har altid været nysgerrig efter at se, hvordan Masai-folket bor i deres små landsbyer og hytter. Efter en velkomstceremoni med sang og dans gik vi ind i landsbyen, hvor vi fik en rundvisning af en af Masai-mændene. Det er imponerende at se, hvordan de bygger de små hytter, hvordan de ser ud indvendig, og hvordan Masaierne både sover og laver mad i disse bittesmå hytter. Jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at købe nogle håndlavede perlearmbånd. Prisen var naturligvis sat meget højt, og jeg måtte tage alle mine forhandlingsevner i brug (jeg har faktisk ikke så mange at tage af). Det lykkedes mig dog at få prisen ned til det, jeg havde sat mig for. Jeg var nødt til at være ret barsk uden at fornærme Masaierne, men i sidste ende tror jeg også, at sælgeren var tilfreds.

Serengeti
Vores besøg i Masai-landsbyen varede en time, og derefter kørte vi videre til Serengeti nationalpark og vores første safaritur i parken.

Det var dagens højdepunkt!

Jeg havde ingen bestemte forventninger til den første safaritur, eftersom det var en ret kort tur på kun 2 timer, men wow – jeg bliver stadig helt betaget ved tanken om den køretur. Jeg tror, vi var lige på rette tid og sted den dag! Ikke alene så jeg en flok løver med unger lige ved vejen, men jeg fik også øje på en leopard oppe i et træ – også helt tæt ved vejen – så vi havde virkelig et fantastisk udsyn til alle dyrene og fik taget nogle fede billeder og videoer. Det er en følelse, som jeg aldrig glemmer.

Min top 5 på rejsen

leopard

Efter denne oplevelsesrige dag kørte vi til Ikoma Wild Camp, et fantastisk overnatningssted lige uden for Serengeti nationalpark, hvor jeg kunne lade op til endnu flere fantastiske dage.

Det her er bare den fedeste tur – man ved aldrig, hvad der venter! Det er meget svært at sætte ord på de følelser, der kommer af sådan en rejse.
Jeg kan kun sige, at det er en oplevelse for livet!!!