• Tilfredse gæster siden 2006
  • Dedikerede rejseeksperter
  • Gennemtestede kvalitetsrejser
  • Omhyggeligt udvalgte guider
  • Prisgaranti
  • 24/7 assistance på rejsen
  • Medlem af Rejsegarantifonden
ForsideNyheder og rejseartiklerHvordan træner man til Kilimanjaro?

Hvordan træner man til Kilimanjaro?

11 September, 2019
Vis alle indlæg

Kilimanajro top

En bestigning af Kilimanjaro er en oplevelse, du aldrig glemmer.

Med den rette forberedelse kan de fleste bestige Afrikas højeste bjerg.

Men hvor skal du starte?

Læs med herunder og få svar på, hvordan du bedst forbereder dig, både fysisk og mentalt, til at bestige verdens højeste fritstående bjerg.

Bemærk: Guiden er vejledende. Alle mennesker er forskellige og kræver individuelt, tilrettelagt træning. Kontakt altid din læge, inden du påbegynder nye træningsrutiner.

Skal man være i god form for at bestige Kilimanjaro?

Vandring Kilimanjaro

Det korte svar er ja. Men du behøver ikke være elitesportsudøver for at gennemføre.

Det gode ved Kilimanjaro er, at de fleste ruter til toppen faktisk snarere er et trek end en egentlig bjergbestigning. Det betyder også, at alle raske mennesker i fornuftig form kan gennemføre. Du behøver derfor ikke have klatreerfaring.

Til gengæld er god forberedelse essentiel for en succesfuld oplevelse.

Hvordan forbereder man sig bedst?

Kilimanjaro solopgang

Bestigning af Kilimanjaro er ligeså meget en mental udfordring, som det er en fysisk.

Det er ikke nødvendigt at lægge hele dit liv om, når du skal i gang med at forberede dig, men der er alligevel nogle ting, du skal være opmærksom på.

Fysisk træning

På alle ruter på Kilimanjaro er de daglige pas mellem 4 og 20 km, og du vandrer i op til 7 timer pr. dag med en rygsæk på skulderne. Alt dette foregår i forskelligartet terræn og i højere og højere luftlag, der kan udfordre dig mere end selve trekket.

En af de vigtigste ting, du kan forberede hjemmefra, er derfor at træne din fysiske udholdenhed, herunder konditionstræning og muskeludholdenhed.

Al kredsløbstræning, f.eks. rask gang, løb eller cykling, er med til at styrke dit hjerte og dine lunger. Du bliver bedre til at transportere ilt rundt i kroppen og dermed styrke din krops fysiske udholdenhed.

Du kan finde mange forskellige træningsprogrammer til Kilimanjaro, men fælles for dem er, at de lægger vægt på at styrke musklerne i benene samt at opbygge den udholdenhed, du får ved at gå mange, lange ture med en tung rygsæk på ryggen. Og hvis du har mulighed for det, så gå i bakket terræn, så du – så vidt det nu er muligt – simulerer de tilstande, som du vil møde på bjerget.

5 tips til den fysiske træning:

1) Få kilometer i benene ved hjælp af lange gåture med rygsæk – og gerne i dine vandresko.

2) Lav konditionstræning, så du giver dit hjerte og dine lunger de bedste betingelser i de tyndere luftlag.

3) Træn mave og ryg med henblik på at få en stærk core-muskulatur, så du kan bære din rygsæk mange kilometer.

4) Lav øvelser for knæ og fodled, så du er klar til at gå i forskelligartet terræn

5) Hold dig fri for skader ved at øge træningsmængden gradvis.

Kontakt evt. dit træningscenter med henblik på at få lavet et individuelt træningsprogram. Vi anbefaler desuden, at du kontakter din læge, inden du starter nye træningsrutiner.

Hvornår skal jeg starte med at træne?

Kilimanjaro Telt

Det er en god idé at begynde at forberede din træning, allerede når du har besluttet dig for, at du skal bestige Afrikas højeste bjerg.

Som hovedregel skal du gerne bruge ca. 3 måneder på at træne, inden dit eventyr begynder. Dette giver dig tid til at opbygge den nødvendige udholdenhed og styrke, som opstigningen kræver.

Hvis du starter med en dårlig grundform, kan du med fordel begynde endnu tidligere.

Den mentale udfordring

Kilimanjaro Solopgang

Den største udfordring du kommer til at møde på Kilimanjaro, bliver sandsynligvis den mentale.

Det er hårdt at bestige Kilimanjaro!

Selvom du har trænet op til turen med kilometer efter kilometer af gåture med fuld oppakning, så er det svært at forberede sig på de dage og timer, hvor din krop stritter imod.

Beslutsomhed, viljestyrke og udholdenhed er de vigtigste mentale elementer, du kan forberede dig på. De skal hjælpe dig med at kæmpe det sidste stykke til toppen, når din krop er tynget af hovedpine eller andre milde symptomer på højdesyge. Når din krop vil have dig til at give op, er det din psyke, der skal hjælpe dig det sidste stykke mod toppen.

3 tips til den mentale træning:

1) Visualisér dig selv på toppen af Kilimanjaro inden afrejse. Det kan hjælpe dig det sidste stykke mod toppen.

2) Overvej, hvordan du vil håndtere udfordringer undervejs. For du vil helt sikkert blive udfordret.

3) Pole Pole, tag det roligt, og øg chancen for at undgå højdesyge . Det kan være fristende at gå i et alt for højt tempo – især hvis du er i god form – men du har meget større chance for at nå toppen, hvis du tager det stille og roligt.

Bestig Kilimanjaro på disse fantastiske rejser:

Det er en kæmpe oplevelse at stå på toppen af Afrika ved Uhuru Peak og nyde solopgangen mod øst.

Med den rette træning kan det også blive til virkelighed for dig!

Grib udfordringen og påbegynd din forberedelse i dag. Læs også vores ultimative guide til Kilimanjaro, hvor du får svar på oftest stillede spørgsmål, og vores indlæg om det bedste tidspunkt til dit Kilimanjaro-eventyr.


Afrika-safari.dk – Kom helt tæt på!

Vi bruger cookies til statistik og målrettet markedsføring hos 3. part.
Du accepterer dette ved at klikke videre.
Læs mere her.

Velkommen til det nye design på Afrika-safari.dk

Vi har fået nyt design, siden du sidst besøgte os, men vores rejser er stadig de samme.