TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE

Praktisk information om Uganda

Her på siden får du svar på alle de praktiske spørgsmål der kan opstå i forbindelse med, at du skal til Uganda, f.eks. om vejret, vaccinationer, visum og valuta.

Praktisk information om Uganda
Praktisk information om Uganda

Praktisk information om Uganda

Her på siden får du svar på alle de praktiske spørgsmål der kan opstå i forbindelse med, at du skal til Uganda, f.eks. om vejret, vaccinationer, visum og valuta.

KLIMA
Bedste rejsetid

Uganda kan besøges året rundt. Landet ligger tæt på ækvator, og dets høje beliggenhed over havets overflade gør, at temperaturen er rimelig stabil året rundt.

Bjergvandringer og gorilla-tracking er mulige året rundt, men dog mere udfordrende i regnsæsonerne (september til november & marts til maj). Der er dog ikke yderligere grund til at frygte regnperioderne, da solen tit er på himlen, og regnen forekommer for det meste om natten og de tidlige morgentimer.

Vejrstatistik
JAN
FEB
MAR
APR
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Dagstemp.
27
27
27
26
26
25
25
25
26
26
26
26
Nattemp.
17
17
18
18
18
17
16
16
16
17
17
17
Nedbør mm
89
72
160
198
206
93
61
69
110
117
141
112
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE
Pas & visum

Du skal naturligvis medbringe dit pas på rejsen.

Danske statsborgere skal have gyldigt visum for at rejse til Uganda.

Forhåndsgodkendelse til visum skal søges online her. Man skal printe sin godkendelse og tage den med til Uganda. Vær opmærksom på, at selve visummet først modtages ved ankomsten til Uganda. Visum koster 50 USD pr. person.

Der kan gå op til 7 dage, før man modtager sin forhåndsgodkendelse og vi anbefaler, at man søger i rigtig god tid. Har man ikke hørt noget inden for 7 dage, anbefaler vi, at man kontakter Ugandas ambassade, som også kan udstede visum.

  • Passet skal være gyldigt 6 måneder efter udrejse fra landet
    • Der skal være plads til indrejse/udrejsestempler i passet
    • Der skal udfyldes indrejse og udrejsekort

Visum og pasreglerne kan blive ændret med kort varsel. Derfor anbefaler vi, at du også tjekker reglerne på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Rejsedokumenter

Inden afrejse får du tilsendt nogle rejsedokumenter med vigtig information, som vi anbefaler at du printer ud og medbringer på din rejse. Du modtager bl.a. dit rejseprogram samt telefonnumre til vores lokale samarbejdspartnere på destinationen, så du har mulighed for at komme i kontakt med dem, hvis du får brug for det undervejs.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på, at der er krav om bevis for gul feber vaccination ved indrejse til Uganda. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis i en printet version med dig i håndbagagen, når du rejser.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

 

Der er i øjeblikket ingen Covid-19 vaccinationskrav for at rejse ind i Uganda. Disse regler kan dog ændre sig med kort varsel. Det er dit eget ansvar at undersøge disse regler inden afrejse.

Bemærk at der kan være særlige Covid-19 krav i de lufthavne, du mellemlander i på vej til og fra Uganda. Det er ligeledes dit eget ansvar at undersøge dette inden afrejse.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål hertil.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

FØR REJSEN
Valuta, prisniveau & drikkepenge

Uganda anvender USD som den lokale valuta, klik her, men det er også muligt at anvende både euro og engelske pund. Vi anbefaler, at du har mindre beløb af USD på dig (1-5 dollarsedler), da dette er mest gangbart på markeder, betaling af drikkepenge og lignende.

 

Drikkepenge

I Uganda er det kutyme at give guider, chauffører og portører drikkepenge. Derfor forventes drikkepenge, men det er selvfølgeligt op til dig hvor meget du vil give.

Som en tommelfingerregel kan du regne med følgende:

  • 15 USD pr. person til portøren på chimpanse- og gorillaturene
  • 20 USD pr. person til den ledende guide på chimpanse- og gorillaturene
  • 5 USD pr. person til guiden ved andre aktiviteter
  • 10 USD pr. person om dagen til din chauffør
  • 1-2 USD for hvert stykke bagage, som portøren bærer ind på hotellet for dig
  • 10 % i barer og restauranter (dog ikke på hoteller, hvor måltider er inkluderet)
  • 2 USD om dagen til stuepigen

Vi anbefaler, at du giver drikkepengene til din guide/chauffør ved slutningen af din rejse – og helst i en lukket kuvert.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

De fleste hoteller og lodges får elektricitet fra egne generatorer, der generelt slukkes efter midnat. Der er 240 volt, og der bruges 3-benede stik med et andet format end vores – husk derfor en adapter. Vær opmærksom på, at der ikke altid er tilstrækkelig strøm til f.eks. at bruge en hårtørrer.

I hotelbeskrivelserne på vores hjemmeside kan du se, om der er Wi-Fi på hotellerne. Vær opmærksom på, at forbindelsen kan være ustabil.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Vi anbefaler, at du pakker dine ting i bløde tasker, når du skal på safarirejse. Det er nemlig lettere at pakke safaribilerne med bløde tasker fremfor kufferter. Især kufferter i hardcase er svære at få plads til i safaribilen. Undgå derfor så vidt muligt at anvende kufferter med hårde kanter.

Vi anbefaler også, at du pakker let og lyst tøj til safariturene, og at du så vidt muligt undgår skarpe farver. Medbring lange bukser og langærmede skjorter, der beskytter mod myg efter solnedgang og om nødvendigt mod dagens sol. Undgå også helst bare fødder om aftenen pga. myg.

Husk en lille lommelygte og ekstra batterier i tilfælde at, at strømmen periodevis forsvinder.

Når du skal på gorilla-tracking i Uganda, anbefaler vi, at din påklædning består af flere lag, da temperaturen ændrer sig i løbet af dagen. Desuden er det en fordel med vandtætte vandrestøvler, som du kan have på i mange timer, og som kan håndtere klatring på stejle skråninger. Et par vandtætte handsker og en let regnjakke, som kan beskytte dine hænder og arme mod skarpe grene, kan med fordel også medbringes.

Bemærk, at al brug, import og produktion af plastikposer, som vi kender fra dagligvarehandlen, er forbudt i Uganda. Vi anbefaler derfor, at man undgår at bruge plastikposer, når man pakker sin bagage. Brug i stedet stofposer eller poser af andet vandtæt materiale end plastik.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN
Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Hvis man bærer f.eks. håndbagage synligt i plastikposer ved ankomsten til Uganda, vil man blive bedt om at aflevere dem. Dette inkluderer også plastikposer fra f.eks. ”Duty Free”.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN
Immigration & Told

Immigration:

Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

Der skal udfyldes ankomst- og udrejseformularer- husk kuglepen. Under punktet, hvor du skal udfylde adressen i Uganda, påfører du navnet på det første hotel/lodge, hvor du skal overnatte.

 

Told:

Efter du har samlet din bagage op på bagagebåndene, skal du igennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå igennem ”nothing to declare”, men har du noget at fortolde, er det vigtigt du går igennem ”declare”.

Husk det er dit eget ansvar at undersøge landets toldregler.

Ankomst

Når du kommer ud i ankomsthallen i lufthavnen, vil du blive modtaget af en guide/chauffør med et TourCompass skilt og dit navn på, som vil sørge for, at du kommer godt til dit hotel.

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00 . Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Rejseform og transport

På safarien kører du med 4-hjulstrækkere. Alle bilerne har mulighed for at få åbnet taget under safarien. Der kan være op til 7 personer i en bil.

Gorilla Tracking

Bjerggorillaerne er vilde dyr, som bevæger sig frit og uafhængigt rundt, det kan derfor ikke garanteres at man spotter dyrene den dag, man er ude. Sandsynligheden for at se gorillaerne er dog meget høj.

Vær opmærksom på, at Gorilla permits (Gorilla tilladelser) ikke kan ændres til andre datoer end oprindeligt udstedte. De refunderes heller ikke, hvis man er uheldig ikke at spotte gorillaerne.

Ved sygdom er det ikke tilladt at tage ud for at spotte gorillaerne. Det er derfor guiderne, som har det sidste ord for, om en gæst er rask nok til at tage ud på turen. Udgifter til gorilla permits, kost og logi refunderes ikke ved sygdom.

Vi anbefaler, at du booker i god tid før afrejse for at have størst sandsynlighed for at få den gorilla-licens, der skal bruges på gorilla-trackingen.

Din licens er inkluderet i prisen og kun gyldig på den dag, du skal på gorilla-tracking.

Minimumsalderen for deltagelse i gorilla-tracking er 15 år.

Vær indstillet på, at turen kan være fysisk krævende. Gorilla-tracking tager mellem 1 og 9 timer. Vi beregner, at du har ca. 1 time i selskab med gorillaerne.

Du bør medbringe en lille dagsrygsæk med vand, snacks, ekstra tøj, dit pas samt en lommelygte. Det er muligt at hyre en bærer ved begyndelse af trackingen, som kan bære din rygsæk for dig og hjælpe dig på de mest vanskelige strækninger af trackingen.

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN
Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst.

Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

 

 

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vores Afrika-specialist og har over 10 års erfaring med rejser i Afrika.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14