TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE

Praktisk information om Tanzania

Her på siden får du svar på alle de praktiske spørgsmål som kan opstå i forbindelse med, at du skal med til Tanzania. Læs mere om vejret, vaccinationer, visum, valuta og meget andet.

Praktisk information om Tanzania
Praktisk information om Tanzania

Praktisk information om Tanzania

Her på siden får du svar på alle de praktiske spørgsmål som kan opstå i forbindelse med, at du skal med til Tanzania. Læs mere om vejret, vaccinationer, visum, valuta og meget andet.

KLIMA
Bedste rejsetid

Det er muligt at rejse til Tanzania året rundt.

Januar
Gnuerne er i den sydøstlige del af Serengeti – nogle gange så langt mod syd, at det kan være svært at se dem. Der er dog stadig masser af andre dyr at se!

Februar og marts
Perioden er en af de bedste tider at besøge Serengeti på. Det er på denne tid, at gnuerne kælver.

April og første halvdel af maj
Perioden betegnes ofte som den ”store” regntid. Regnen falder oftest som massive byger, der kun varer nogle timer, hvorefter det klarer op igen.

Sidste halvdel af maj, juni og juli
Græsset er ikke for højt, så det er nemt at spotte dyrene. Dette er en rigtig god periode at rejse i.

August og september
Græsset begynder at blive højt, og de første grupper af zebraer kommer nordfra for at æde løs af græsset, før gnuerne ankommer.

Oktober og første halvdel af november
De store grupper af gnuer begynder at komme til Serengeti nordfra.

Sidste halvdel af november og december
Perioden kaldes normalt den lille regntid, som giver liv til græsset.  Ngorongoro krateret bliver fyldt med masser af dyr, der kommer på ”besøg” for at smage på det mineralfyldte græs.

Vejrstatistik
JAN
FEB
MAR
APR
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Dags temperatur
27
28
27
25
23
23
22
23
25
27
26
26
Natte temperatur
14
13
15
16
15
13
12
13
13
14
15
14
Nedbør (mm)
71
68
151
289
122
27
11
13
12
33
149
106
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE
Pas & visum

Du skal naturligvis medbringe dit pas på rejsen.

Danske statsborgere skal have gyldigt visum for at rejse til Tanzania. Visumansøgningen skal udfyldes online her

Inden du går i gang med selve visumansøgningen, anbefaler vi, at du grundigt gennemgår ansøgningsguiden trin-for-trin. Du kan finde guiden her.

Når du starter din visumansøgning, skal du have følgende ting klar:

  • Dit pas
  • Et digitalt pasbillede som max. må fylde 300kb og skal være i enten jpeg- eller png-format
  • En kopi af dit pas som max. må fylde 300kb og skal være i enten jpeg- eller png-format
  • En kopi af din rejseplan (du skal bruge navn og adresse på dit hotel. Hvis du bor på flere forskellige hoteller, skriver du blot navn og adresse på dit første hotel)

Du skal ansøge om et ”ordinary visa (single entry visa)”.

Dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter udrejse fra Tanzania, og der skal være 2 blanke sider til ind- og udrejsestempler i passet.

Du skal forvente, det kan tage op til 14 dage at få dit visum godkendt. Vi anbefaler, at du løbende tjekker status på hjemmesiden ovenfor, da det ikke er altid, du får en e-mail om godkendt visum. Når dit visum er godkendt, skal du printe det ud og tage det med til Tanzania.

Det er også muligt at ansøge om visum ved ankomsten til Tanzania, men vi anbefaler, du søger om det hjemmefra for at spare tid i lufthavnen.

Visumafgiften ligger på 50 USD, uanset om man søger online eller ved ankomsten til Tanzania.

Børn, som rejser alene eller med en anden voksen end deres forældre, skal medbringe dennes/disses skriftlige samtykke til rejsen, i form af en fuldmagt, samt barnets fødselsattest (på engelsk).

Reglerne om visum kan tjekkes på udenrigsministeriets hjemmeside.

Det anbefales samtidig at få bekræftet ovenstående visumregler, der kan ændre sig med kort varsel. Du kan kontakte den tanzanianske ambassade i Stockholm.

Hvis du har bestilt en kombinationstur med Tanzania og Kenya, skal du som dansk statsborger have visum til både Tanzania og Kenya. Vi henviser til vores Praktisk info om Kenya for information om, hvordan du ansøger om visum til Kenya.

Rejsedokumenter

Inden afrejse får du tilsendt nogle rejsedokumenter med vigtig information, som vi anbefaler at du printer ud og medbringer på din rejse. Du modtager bl.a. dit rejseprogram samt telefonnumre til vores lokale samarbejdspartnere på destinationen, så du har mulighed for at komme i kontakt med dem, hvis du får brug for det undervejs.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

OBS! Du skal medbringe din vaccinationsattest i printet version ved indrejse til Tanzania.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

 

Der er i øjeblikket ingen Covid-19 vaccinationskrav for at rejse ind i Tanzania. Disse regler kan dog ændre sig med kort varsel. Det er dit eget ansvar at undersøge disse regler inden afrejse.

Bemærk at der kan være særlige Covid-19 krav i de lufthavne, du mellemlander i på vej til og fra Tanzania. Det er ligeledes dit eget ansvar at undersøge dette inden afrejse.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål hertil.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring. På vores side om forsikring kan du få al den information, som du har brug for.

Klik her for at gå til vores side om forsikring.

FØR REJSEN
Valuta, prisniveau & drikkepenge

Tanzanias valuta hedder tanzanian shilling (TZS), klik her.

Tanzaniansk valuta må hverken indføres eller udføres. Vi anbefaler derfor, at du veksler til shilling i lufthavnen eller hæver kontanter ved ankomsten til Tanzania.

Der er også mulighed for at betale med USD i Tanzania. Sørg for at have mindre beløb på dig (1 – 5 dollar sedler) da dette er mest gangbart på markeder, betaling af drikkepenge og lignende. Du kan også hæve penge på Visa og Master Card i minibankerne, samt betale med kortene nogle steder.

 

Drikkepenge

I Tanzania er det kutyme at give guider, tjenere og andet servicepersonale drikkepenge.
Derfor forventes drikkepenge, men det er selvfølgelig op til dig hvor meget du vil give.

Som en tommelfingerregel kan du regne med følgende:

  • 10-15 USD pr. person pr. dag til guiden
  • 2 USD for bagage som portøren bærer for dig
  • 10% i barer og restauranter
  • 2 USD om dagen til stuepigen

Vi anbefaler, at du giver drikkepengene til din guide/chauffør ved slutningen af din rejse – og helst i en lukket kuvert.

Drikkepenge på Kilimanjaro trekkingture

Skal du bestige Kilimanjaro, har vi en aftale om, at vores gæster betaler et fast beløb på 250 USD pr. person i drikkepenge til guiderne og bærerne. Dette gælder for alle de forskellige ruter til Kilimanjaro.

Læg beløbet i en konvolut og aflever i receptionen på Springlands Hotel til Nur, Joram, Linda eller Frank, som sikrer korrekt fordeling af drikkepengene blandt guider og bærere.

Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

De fleste hoteller og lodges får elektricitet fra egne generatorer, der generelt slukkes efter midnat. Husk derfor at tage en lille lommelygte med på ferien. Der er 240 volt og der bruges 3 benede stik.

I hotelbeskrivelserne på vores hjemmeside kan du se, om der er Wi-Fi på hotellerne. Vær opmærksom på, forbindelsen kan være ustabil.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

Vi anbefaler, at du pakker dine ting i bløde tasker, når du skal på safarirejse. Det er nemlig lettere at pakke safaribilerne med bløde tasker fremfor kufferter. Især kufferter i hardcase er svære at få plads til i safaribilen. Undgå derfor så vidt muligt at anvende kufferter med hårde kanter.

Vi anbefaler, du pakker let og lyst tøj til safariturene og så vidt muligt undgår skarpe farver. Medbring lange bukser og langærmede skjorter, der beskytter mod myg efter solnedgang og om nødvendigt mod dagens sol. Undgå også helst bare fødder om aftenen pga. myg.

Husk en lille lommelygte og ekstra batterier i tilfælde at, at strømmen periodevis forsvinder.

Bemærk, at al brug, import og produktion af plastikposer, som vi kender fra dagligvarehandlen, er forbudt i Tanzania. Vi anbefaler derfor, at man undgår at bruge plastikposer, når man pakker sin bagage. Brug i stedet stofposer eller poser af andet vandtæt materiale end plastik.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne er også gældende for mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN
Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Hvis du flyver indenrigs i Tanzania, skal du være opmærksom på, at det max er tilladt at medbringe 15-20 kg i den indcheckede kuffert samt max 5 kg i din håndbagage. Vær opmærksom på, at det som oftest ikke er tilladt at medbringe en trolley som håndbagage, da flyene ikke har plads i bagageboksene over sæderne.

Hvis man bærer f.eks. håndbagage synligt i plastikposer ved ankomsten til Tanzania, vil man blive bedt om at aflevere dem. Dette inkluderer også plastikposer fra f.eks. ”Duty Free”.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport). 

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN
Immigration & Told

Immigration :

Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

I Tanzania skal der udfyldes ankomst- og udrejseformularer. Under punktet, hvor du skal udfylde adressen i Tanzania, påfører du navnet på det første hotel/lodge, hvor du skal overnatte.

 

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ankomst

Når du kommer ud i ankomsthallen i lufthavnen, vil du blive modtaget af en guide/chauffør med et TourCompass skilt og dit navn på, som vil sørge for, at du kommer godt til dit hotel.

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Hvis du afslutter rejsen på Zanzibar, skal du være opmærksom på, at hotellerne på Zanzibar opkræver en turistskat på USD 5 pr. person pr. dag. Beløbet opkræves ved check-out.

Rejseform & transport

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

På safarien kører vi med 4-hjulstrækkere med plads til 7 personer. Alle bilerne har mulighed for at få åbnet taget under safarien.

Der er mulighed for at reservere egen safaribil mod et tillæg. Kontakt os for at høre mere om dette.

 

Kørselsafstande på safari:

Kilimanjaro Lufthavn – Tarangire National Park: ca. 190 km, ca. 4-5 timer (ekskl. safari)

Tarangire National Park – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: ca. 125 km, ca. 2-3 timer (ekskl. safari)

Kilimanjaro Lufthavn – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: ca. 190 km, ca. 4-5 timer

Kilimanjaro Lufthavn – Arusha: ca. 60 km, ca. 1-2 timer

Springlands Hotel – Tarangire National Park: ca. 225 km, ca. 4-5 timer (ekskl. safari)

Springlands Hotel – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: ca. 225 km, ca. 4-5 timer

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge via Ngorongoro Conservation Area – Serengeti: ca. 185 km, ca. 6 timer (ekskl. safari)

Serengeti – Ngorongoro Wild Camp/Ngorongoro Safari Lodge: ca. 140 km, ca. 2-3 timer (ekskl. safari)

Serengeti via Ngorongoro Conservation Area – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: ca. 185 km, ca. 6 timer (ekskl. safari)

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge – Ngorongoro Crater: ca. 100 km, ca. 2-3 timer (ekskl. safari)

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge – Lake Manyara og videre til Kilimanjaro lufthavn: ca. 250 km, ca. 4-5 timer (ekskl. safari)

Husk, at alle afstande er cirka og tiderne ligeså, med forbehold for vejr- og førerforhold. Bemærk venligst, at vejstandarden i Tanzania ikke kan sammenlignes med vejene i Europa.




Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN
Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Afrika
Ingun H. Nikolajsen

Ingun er vores Afrika-specialist og har over 10 års erfaring med rejser i Afrika.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14