Tlf. 89 93 43 89
Kundeservice Man - Fre 9 - 16

Rejsebreve

Her kan du læse nogle af de mange rejsebreve, vi har modtaget fra gæster der har været på en af vores rejser til Afrika. Læs også alle vores Trustpilot-bedømmelser her.

Sorteret med de nyeste først

Wauw siger jeg bare!
Af:  Carsten E. —
Rejse:  12 dage: Luksussafari i Sydafrika

20 år. Så længe skulle der gå inden den absolutte drømmerejse endelig kom på plads. Krüger National Park med alt dens fantastiske natur og åbne vidder. Men vigtigst af alt – alle de store imponerende dyr i deres naturlige omgivelser. Som for eksempel at sidde helt stille i jeepen og se en tonstung vild elefant dybt i øjnene på kun 2 meters afstand. Det giver en vis form for ærefrygt at se et sådanne dyr på dens egen hjemmebane, hvor vi er gæster. Det samme gælder for alle de andre imponerende dyr. Som at køre på morgen-safari og holde et stop lige ved siden af 4 løver, der ligger og slapper af efter at have jaget og spist i løbet af natten. Det var dog ikke nødvendigt at køre for at se dyr. For lige ved siden af Pestana Lodge er der fyldt med krokodiller og flodheste, samt en masse fugle som ikke er set før. Og der findes vist ingen bedre måde at spise morgenmad end ved at sidde og kunne kigge ud over Crocodile River og Krüger. Wauw siger jeg bare!!! Oplevelsen blev kun gjort mange gange bedre på grund af vores fantastiske guider – både danske og lokale. Anne, Lasse, Zippo og Johan gjorde det hele til den perfekte og uforglemmelige rejse, som vi alle vil huske og mindes med kæmpe glæde. Det samme gælder for det venlige og altid hjælpsomme personale i Lodgen. Og hele det imponerende arbejde begyndte allerede inden afrejsen. For på kontoret i Viby er der også ene af dygtige og utrolig serviceminded personale, som kunne hjælpe og svare os på alt, hvad vi overhovedet kunne finde på. Alle skal have en kæmpe tak for at gøre rejsen til, hvad den blev til.

Nå ja, jeg vil da også lige nævne, at se det meget sjældne sorte næsehorn på den savanne, hvor den hører til var en særlig og unik oplevelse. En oplevelse der kun blev meget større ved at se vores lokale guide i hovedet, da han spottede det. For guiden havde ikke se et sort siden september 2015 – altså for over et halvt år siden. Hans reaktion viste tydeligt, hvor særdeles heldige vi havde været. Og ja, det er et imponerende dyr – selvom det kun er halv størrelse af en hvid :)

Det er bestemt ikke sidste gang, jeg kommer ned til Krüger, for ikke 2 dage er ens. Og de 900 billeder jeg fik taget er ikke et eneste for meget :) Det bedste råd jeg kan give alle dyre- og naturelskere er : Tag derned!!

Alt fungerede optimalt
Af:  Helle Søgaard —
Rejse:  9 dage: Luksussafari i Sydafrika

Vi vil gerne sige tusind tak for en super safaritur til Sydafrika på Pestana Kruger Lodge i perioden 24/2-4/3 2015, hvor vi rejste 3 generationer sammen; mor, datter og mormor, hvilket var lidt spændende, da mormor ikke er rejsevant overhovedet. Men alt fungerede optimalt – Lodgen er rigtig dejlig og maden i top – vi var ovenikøbet så heldige at bo i den lækre Rhino-hytte.

Alle har fået sig en ordentlig én på opleveren både med dyreoplevelser og ikke mindst med den altvidende guide Amanda – hun er enestående dygtig.

Anne og Pernille – de 2 skønne damer på stedet – er de sødeste og mest hjælpsomme mennesker.

En helt fantastisk ferieoplevelse
Af:  Leila og Per Frandsen, Næstved
Rejse:  12 dage: Luksussafari i Sydafrika

Min kone og jeg kom den 2. marts 2014 hjem fra en helt fantastisk ferieoplevelse med Afrika-Safari,
til Sydafrika , nærmere betegnet Pestana Kruger Lodge, lige overfor Krügers Nationalpark, og nær den
lille by Melalane.

Vi har længe gået og “drømt om” en sådan tur, men pga. mit lidt klaustrofobiske forbehold for længere
flyture, været i tvivl. Dette findes der heldigvis råd for, og nu skulle det så være.
Vi undersøgte lidt af markedet, og besluttede os for Afrika-Safari, da vi følte vi fik en ærlig – og god service.
Dette blev underbygget, da vi ca. 10 dage før afgang, modtog en dejlig sød velkomsthilsen, med en masse
brugbare praktiske oplysninger om stedet og oplevelserne, fra Afrika -Safaris stedlige søde guide Anne
Jensen, der selv havde boet på stedet i 4 år.

Vi blev ved bestillingen opfordret til at give lidt ekstra, for at op gradere boligen, således at vi dels fik en fantastisk udsigt direkte til Crocodile Riwer, med de vilde dyr 150 meter væk, samt et fantastisk vue til Krügers Nationalpark, og kun ganske kort afstand til restaurant og reception. Dette er bestemt at anbefale.
Vi oplevede en helt fantastisk god og sød betjening, fra rengøringspersonale til reception. Og både Anne, hendes med guide Christian og de super gode chauffører, der førte os til de dejligste oplevelser, gjorde alt hvad der var muligt for, at vi gæster fik en suveræn oplevelse.

At dagene startede med en lækker morgen buffet, med alt hvad hjertet begærer, og sluttede med en
tilsvarende forskellig aften buffet, gjorde vores oplevelse helt superb. Læg dertil gode vine til meget fornuftige priser.
Hvis man fra starten husker at påskønne personalets gode service, med lidt drikkepenge og ros for deres
indsats, får man tifold igen.

Et enkelt eksempel på en fantastisk service – da vi en aften efter middagen skulle de ca. 300 meter til vores bolig, var det i mellemtiden blevet virkelig regnvejr. Vi spurgte efter en paraply, men fik svaret, at der holdt en bil foran døren til at køre os hjem. Det siger vel noget om service niveauet!!!!!
Og husk – “vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig selv” – og du/i vil få en fantastisk oplevelse.

Min bedste rejseoplevelse nogensinde
Af:  Jacob Poul Skoubo

I oktober 2013 var jeg i Sydafrika på safari, og jeg skulle først til Kruger og bo på Pestana Kruger Lodge og derefter videre til kulturoplevelser i Cape Town. Det var første gang, at jeg rejste udenfor Europa, så spændingen var stor. Der blev fra første øjeblik taget godt hånd om os gæster, så man kunne ret hurtigt slappe og nyde ferien i fulde drag.

Da jeg elsker at fotografere, havde jeg bestilt et værelse med udsigt over Crocodile River til DKK 2.000 ekstra – det var absolut alle pengene værd: jeg fik set flodheste, elefanter, diverse fugle og krokodiller fra min balkon/altan. Jeg vil anbefale at købe det som tillæg. Man kan desuden holde øje med dyrelivet længere væk, og vil man have et endnu bedre udsyn, kan man gå op på den nærliggende bro, som fører ind til Kruger National Park og stå der og betragte dyrelivet i al sin herlighed.

Under opholdet på Pestana Kruger Lodge var vi både på en gåtur i “vildmarken” tidligt om morgenen, vi var på heldagstur i Kruger National Park, hvor vi i løbet af de 10-11 timer, vi var af sted så op imod 25 forskellige dyrearter og havde flere smukke oplevelser med næsehorn, elefanter og giraffer. Vi var også på gamedrive om aftenen i Mjejane Game Reserve, som ligger i forlængelse af Kruger. Da vi skulle nyde solnedgangen med kold hvidvin og lidt snacks ved en sø, fik vi selskab af nogle nysgerrige flodheste, som dog gjorde os opmærksomme på til sidst, at vi godt kunne forsvinde fra deres enemærker – hvilket vi så skyndte os at gøre. Senere da det blev mørkt fik vi en unik oplevelse, idet en kæmpe hjord af bøfler vandrede over vejen – det var helt fantastisk.

Indimellem dyreoplevelserne var vi også en tur på Panorama Route, som bød på den ene flotte naturoplevelse efter den anden – dog var opholdene hvert sted en smule kort, men det var stadig smukt.
Vi afsluttede med endnu en tur til Mjejane, hvor vi genså giraffer, vildsvin med mere, men der var en “bonus”, for vi fik set en flot hanløve, som også blev det sidste dyr, jeg så i Kruger/Mjejane. Aftenen blev afsluttet med en lækker bush dinner.

Dagen efter kørte vi til Swaziland med et stop forinden ved en sydafrikansk skole med 50 glade børn, som måtte dele et enkelt skolerum. Det var en rørende oplevelse at se så glade mennesker og børn under det, der efter danske standarder, må kaldes ringe rammer. Vi ramte derefter Swaziland og kørte igennem den vestlige del, som er bjergrig og kuperet og meget mere seværdig end jeg havde troet. Vi var på besøg i en vaskeægte afrikansk landsby med høvding, runde hytter, lerklinede huse mv. Igen en uforglemmelig oplevelse.

Videre gik turen til Cape Town for mit eget vedkommende. Mens jeg var i Kruger, var jeg af de danske guider blevet orienteret om, hvad jeg kunne bestille af ture, og da jeg havde truffet mit valg, kontaktede jeg en af guiderne, som i løbet af no time havde fået det hele på plads. Ganske rigtigt, da jeg ankom til Cape Town stod der en chauffør parat til at hente mig og bringe mig til hotellet, og han overrakte mig en konvolut indeholdende de bestilte billetter til de ture, jeg nu skulle på – dét er service! :)
I Cape Town var jeg på besøg på Robben Island, som virkelig kan anbefales. Det var meget mere interessant, end jeg havde forventet. Den sidste dag blev brugt på hvalsafari, som var noget af en kold fornøjelse, men vi fik dog set hvaler.

En ting kan siges både om begge steder: alle guider (både danske og indfødte) og al hotelpersonale, som jeg var i kontakt med, var utroligt flinke, servicemindede i en grad, som man ikke er vant til i Europa, og ikke mindst vidende, hvilket betød, at man følte sig i godt selskab stort set hele tiden, samtidig med at man blev meget klogere på natur, dyr, kultur og lokal befolkning.

Helt klart min bedste rejseoplevelse nogensinde – tak til Afrika-safari!

Nyt kulør til livet
Af:  Helene, Birgit og Erik, Mie og Kristian, Else og Poul
Rejse:  13 dage: Safari & Cape Town

7 gæve jyder med godt humør fik tilført livet en ny kulør.
Lidt småmønt til guider uden lige.
Stor tak til Anne og Sofie.

De oplevelser vi har haft kan vi leve på længe
Af:  Tove og Knud-Erik Bæk - Safari i Sydafrika
Rejse:  12 dage: Luksussafari i Sydafrika

Vil bare lige fortælle dig, at vi har haft en fantastisk ferie i Sydafrika. Dog var starten lidt kaotisk da vores voksne børn ikke nåede flyet fra München til Johannesburg, men måtte vente et døgn inden de kom frem. Jeg havde dog nummeret til Afrika-Safari og fik fat i Henrik. Jeg var lidt panisk, da vi ikke kunne komme i kontakt med vores børn. De fik en fantastisk behandling og søndag den 28. november var vi alle samlet på Pestana.

Vi har oplevet mange flere dyr end forventet, og de værelser vi havde bestilt var de ekstra penge værd. Tænk at vågne op til den udsigt og de dyr. Hvis du mailer med Jenny, Anne,Sippo eller Clint må du endelig hilse. Pragtfulde mennesker og vi havde det bare så sjovt og hyggeligt. Vi besøgte Thandanani og
så 2 sorte næsehorn og fik en fantastisk god middag i hyggeligt selskab. The Big Five så vi i løbet af 2 dage og vi fik også set en masse andre dyr. Guiderne fik flyttet rundt på turene så vores børn ikke gik glip af heldagssafarien i Kruger Parken.

Vi var os 4 og et svensk ægtepar, som vi holder kontakt med, så vi føler vi var heldige. De oplevelser vi har haft kan vi leve på længe. Jeg blev 60 år den 5.12 og fik champagne og fad med diverse frugt mm. Tak for det. Vi kan varmt anbefale Afrika-Safari og nu begynder vi at spare op til en ny tur.

Det var hårdt at komme hjem til kulden. Vi havde jo mellem 30-40 grader, dog også regn, men fint at blive kølet lidt ned.

Vi fik oplevelser for livet
Af:  Else-Marie og Henrik - Safari i Sydafrika
Rejse:  12 dage: Luksussafari i Sydafrika

Pestana Kruger Lodge har en herlig terrasse ned til Crocodile River, der grænser ind til Kruger National Park. Måske var der hul i hegnet, for vi så rigtig mange dyr ved floden.

En dag kom 35 elefanter i marcherende langs bredden, små unger mellem de voksne, og som på kommando stoppede de op og hyggede sig lige neden for os. Ungerne legede i vandet, mens de voksne sørgede for at holde krokodillerne væk. Den flod lever op til sit navn, for på 300 meter talte vi en dag 17 krokodiller.

Hele tiden kom der nye dyr til floden – bøfler, flodheste, antiloper, bavianer, smukke fugle, og i Pestanas flotte park flygtede små silkeaber op i træerne foran os.

Fantastiske Kruger
I Kruger National Park kom vi overraskende tæt på dyrene, som da vi krydsede et vandløb og havde et hvidt næsehorn på den ene side og en flok elefanter på den anden. Vi blev nervøse, da en stor han elefant rasede frem mod os med blafrende ører, mens den svingede vildt med snablen og stampede i jorden. Pludselig rejste en stor krokodille sig i græsset og gled ud i floden, og så faldt hannen til ro. Herregud, den ville jo bare beskytte sine elefantunger fra at blive bidt i snablen.

Vi fik hurtigt set The Big Five. Det lykkes at finde leoparden, fordi rangerne orienterer hinanden over radiotelefon om, hvad de har set. Vi så desværre ingen geparder.

Vild med dans
I Matsamo Cultural Village hilste vi på høvding Babe Maziya, med de to koner og 25 børn, han iført lændeklæde, vi safari tøj. Vi fik rundvisning i landsbyen, hvor han bor tættest på sin mor, og konerne har hver deres hytte. Så blev vi bænket for at opleve stammedans og sang. De er smukke, og de danser og synger pragtfuldt. Vildest gik det til med mændenes stampedans, akkompagneret af inciterende trommerytmer. Pludselig blev vi trukket med ud i dansen. Det var helt vildt.

Jo, vi fik indfriet alle vore forventninger. En stor tak til rejsebureauet www.afrika-safari.dk og en særlig tak til vores guide Ove, som gav os og vore tre drenge, de to unge og den ældre, en oplevelse for livet.

The Big Five – igen og igen
Af:  Nina og Palle Jensen
Rejse:  12 dage: Luksussafari i Sydafrika

Vi var fire gange i Kruger National Park. Første morgen oplevede vi elefanter, næsehorn, løver og bøfler på nært hold inden for den første halve time. Nu manglede vi bare leoparden som den sidste af The Big Five. Vi lovede rangeren 100 rand, hvis det lykkedes. En time senere skiftede pengesedlen ejermand.

Vi købte en tur til Swaziland, der er så smuk som Schweiz i miniudgave. Det lille kongedømme virker rent og ordentligt med et flot vejnet – nok fattigt, men ingen slum.

Pestana Kruger er en 4-stjernet lodge, som fortjener mindst 5 stjerner. Værelserne er rummelige og indbydende med sikkerhedsboks, køleskab, tv, el-kedel, te, kaffe og kakao. Alt er rent og pænt inde og ude. Vi nød den flotte pool og det smukke område rundt om den. Lodgen ligger helt ned til Crocodile River, hvor der altid er dyr at kigge på: bøfler, flodheste, krokodiller, antiloper og smukke fugle. Maden var et kapitel for sig – velsmagende og varieret.

Pestana har et meget højt serviceniveau med vidunderligt glade, smilende og tjenestevillige medarbejdere.

En stor tak til www.afrika-safari.dk, som opfyldte alle vore forventninger. En speciel tak til vores danske guide Ove, som gjorde et fantastisk stykke arbejde for at opfylde netop vores ønsker, og det var medvirkende til, at vi fik en uforglemmelig oplevelse.

Vi fik direkte kontakt med de vilde dyr
Af:  Dagny og Karl Henry Madsen
Rejse:  12 dage: Luksussafari i Sydafrika

Vi var kommet for at se vilde dyr i deres egne omgivelser, og vi så det hele. Kruger National Park er fantastisk, og vi kunne ikke få nok. To hele dage kørte vi rundt i åben safaribil, og vi så the Big Five: løver, leopard, næsehorn, elefanter og bøfler og mange andre dyr. De fleste kom vi meget tæt på – eller de kom tæt på os.

På en morgensafari til fods ude mødte vi næsehorn, og på en aftensafari i bil var der pludselig et dusin legende løver rundt om bilen. Også disse oplevelser fik vi i Kruger.

På Moholoholo Rehabilitation Centre fik vi klappet to næsehornsunger på ryggen, kløet en rødnæbbet betaleur ørn bag øret og håndfodret en stor hvidhovedet grip efter at have taget en tyk, langærmet handske på, så den ikke også snuppede et par fingre. Vi var kun få centimeter fra de største løver, vi nogensinde har set og lige så tæt på en leopard, hyæner, vilde hunde, geparder og store ørne. Heldigvis med et solidt trådnet mellem os – men alligevel sansepirrende oplevelser.

En særlig tak til vores guide Ove, der både tolkede og supplerede med sin viden, så vi fik det hele med – og lidt til. Også positive tanker til vores altid glade chauffør Steven. Og tak til rejsebureauet Afrika-safari.dk for en rejsepakke, som gav os vores livs oplevelse.

Store oplevelser til lands, til vands og i luften
Af:  Else Munk og Jørgen Brage
Rejse:  12 dage: Luksussafari i Sydafrika

Først af alt var det rart, at vi kun skulle pakke kufferter én gang under vores 12 dages safariferie til Sydafrika. Pestana Kruger Lodge er en oase, hvor vi havde vort eget hus. Fra dette udgangspunkt kom oplevelserne som perler på en snor: den store panorama tur med vandfald, rødgrønne Drakensbjerge og skønne udsigtspunkter samt små og store canyons.

Vi var i Kruger National Park tre gange – hver med sine store oplevelser. En tidlig morgen til fods sammen med bevæbnede rangers blev vi gennet om bag en busk, da vi kom tæt på hvide næsehorn. På aftensafari i åbent køretøj stødte vi på tre løvinder med en halv snes unger, der legede på vejen foran os.

Vi besøgte kongedømmet Swaziland og kørte ad den enestående paradis-rute omkring Maguga Dam. Vi var højt i bjergene, og der var så smukt, at vi hele tiden måtte stoppe for at fotografere. Vi så en flok fattige farmere knokle med fire okser for at få pløjet det lille stykke jord foran de runde hytter. Det måtte vi have et billede af.

De kom op og sagde tak, fordi vi havde gjort holdt ved deres sted. De ville gerne have snakket med os og gerne have vist os, hvordan de bor. Det gør vi næste gang. Den medbragte morgenmad nød vi over en kop frisklavet kaffe på Maguga View Point Restaurant med udsigt over den fredfyldte, fløjlsbløde sø. Den tur kan vi anbefale til andre.

En dag besluttede vi os for også at få luft under vingerne og fløj begge en halv times tid ud over bushen i microlight, helt op i 1.000 meters højde, og det blev den sidste store oplevelse på en vidunderlig ferie i det smukke Sydafrika.

En uforglemmelig rejse
Af:  Inga og Erik
Rejse:  13 dage: Karibu Kenya & Dubai

Vi vil gerne takke mange gange for os en uforglemmelig rejse sammen med vore børn, svigerbørn og børnebørn.  Vi havde så mange gode oplevelser både i Kenya og Dubai.

Vore 2 chauffører/guider var utrolige med al Deres hjælp. De hedder Philip og Jorhts, særlig J. gjorde en stor indsats, da en af vore børnebørns kuffert desværre ikke var med flyet, det fik han efter 2 dage, da vi igen kom gennem Nairobi, J. ringede flere gange til lufthavnen. De 2 guider var fantastiske til at finde de steder, hvor der var dyr (særlig så vi mange løver).

Vi vil også gerne takke for den fine BRYLLUPSKAGE vi fik serveret til vores guldbryllup.

På hotellet i Dubai var det dejligt, på nær vi havde fået at vide i receptionen at vi måtte beholde alle værelserne den sidste dag, men på selve dagen blev 2 af værelserne lukket af personalet, og de forlangte at der blev betalt ekstra. Vi fik dog vore bagager udleveret uden betaling.

Endnu engang tak for en uforglemmelig rejse.

Super god tur, som vi kun kan anbefale til alle
Af:  Af Elin & Thorkild Frederiksen
Rejse:  10 dage: Ha Kuna Matata safari

Vi er sidste søndag vendt hjem fra safari i Kenya. Det var en super god tur, som vi kun kan anbefale til alle. En tak til vores chauffør og guide John, som med sit vindende væsen, og næse for hvor dyrene var, gjorde turen
perfekt.

I Sweet-water mødte vi Michael Markussen, som vi under hele turen, havde meget glæde af. Det der glippede under Johns beretninger på engelsk, kunne vi spørge Michael om, om aftenen. Dem der skal med på tur til august, med Michael som guide, kan glæde sig. Han er en meget behagelig og vidende fyr, som kan svare på alt om dyr og fulglelivet. Vi fik set The Big 5 og meget mere til.

Der var et løvepar der parrede sig, Geparder der forsøgte at klatre i træer. Elefantflokke med unger. Næsehorn ved vandhullet i Sweet-water, som jagede bøflerne væk og meget, meget mere.

De steder vi overnattede var super, rene og pæne. Maden i orden og nok af den.

En tur man blev helt “høj” af.

Alt klappede til punkt og prikke
Af:  Grethe Hansen

Hej Cille!

Vi er nu kommet hjem efter vores safari-rejse til Kenya med Jeres selskab og vi takker Jer hermed for en helt vidunderlig tur med utrolig mange oplevelser og en herlig badeferie i Mombasa.

Alt klappede til punkt og prikke og vores chauffør på Safari-turen – George – var helt vidunderlig. Han gjorde sit yderste for at vi kunne se så mange dyr som muligt og komme helt tæt på – vi så endda en hunløve gå på jagt og nedlægge en bøffel-kalv. Helt utroligt at opleve så store vidder med så mange vilde dyr i deres rette element.

Denne tur kan vi varmt anbefale til andre og vil især fremhæve den gode tilrettelægning fra Jeres side.
Mange tak for dine altid positive svar på alle mine dumme spørgsmål inden rejsen – men vi tog trygt afsted og kom velbeholdne hjem med tusinde gode oplevelser og indtryk.

Afrika-safari kan være stolte af dette produkt
Af:  Af Sus Nordby og John L. Hansen
Rejse:  14 dage: Karibu Kenya & Mombasa

Sus Nordby rejste for første gang og John Lau Hansen for tredje gang til Kenya 18. januar. Ved ankomst Jomo Kenyatta Airport ventede Albert. En særdeles kompetent chauffør og erfaren “Gamedriver”, med en Toyota Hiace “safaribil”. I 5 dage blev vi kørt fra Nairobi via Karen Blixens farm, Amboseli, Lake Naivasha, Lake Nakuru, Masai Mara og tilbage til Nairobi. Kun med os som passagerer! Det var luksus over alle grænser.

Vi mødte mange safaribiler af samme model som “vores”, med både 6 og 8 passagerer excl. fører. Adskillige af disse var fra store og velanskrevne rejse- og safariarrangører. Her er AFRIKA SAFARIS koncept i særklasse. FORTSÆT MED DET.

Når man har rejst så langt og står i MASAI MARA, er Kr. 2500 til en flyvning i varmtluftballon givet godt ud. At se solen stå op over savannen er en oplevelse der brænder sig fast på nethinden og ligeledes en oplevelse i særklasse. Hvem kan stå for at indtage Champagne Brunch på savannen, med antiloper, gazeller, zebraer og gnuer græssende omkring, uden at tage sig af skålende og leende “ballonflyvere”? Den sidste uge ved Nyali Beach i Mombasa var ren afslapning i smukke omgivelser, med særdeles venlig og imødekommende service og betjening. Efter safaridagene, en perfekt ramme for bundfældelse af indtryk og reflektion. Afrika Safari kan være stolte af dette produkt.

Vi vil anbefale Afrika-safari til så mange som muligt
Af:  Karin Mikkelsen
Rejse:  16 dage: Ha Kuna Matata & Zanzibar

Blot lige en tilbagemelding fra vores rejse til Kenya og Zanzibar, vi kom hjem i lørdags, og har haft den bedste rejse nogensinde. Alt var bare så dejligt og sikken en oplevelse. Vores guide Josef var helt fantastisk.

Vi vil anbefale Afrika-safari til så mange som muligt.

Ligeglade løver og dykkercertifikat
Af:  Mehrnaz Amiri fra Gøteborg
Rejse:  14 dage: Karibu Kenya & Mombasa

Jeg rejste i oktober måned til Kenya sammen med min mand på en rejse med Afrika-safari der varede 14 dage. Turen var en fødselsdagsgave til ham, da han så længe har gået og drømt om, at komme på safari.

Vi tog af sted fra Sverige mod Amsterdam og videre til Nairobi, hvor der ventede os 14 dage med mange oplevelser!

Mange af mine bedste oplevelser fik vi i Amboseli Nationalpark, som vi besøgte efter tre dage i Afrika, hvor vi forinden havde besøgt Karen Blixens farm. I Amboseli så vi blandt andet en leopard, hvilket jeg har en fornemmelse af, ikke er noget man ser hver gang man er på safari.

Turen til Amboseli var en stor oplevelse. Det var den første nationalpark vi besøgte på vores rejse og alt var bare så nyt og spændende.

Min bedste safari-oplevelse, som jeg ikke tror jeg kommer til at glemme, var da vi kom kørende i vores safari biler på savannen.

Vi var hele otte biler, som kørte forbi, hvor vi kom meget tæt på to løver. Folk tog billeder af løverne, men det var som om de var ligeglade med os – de rørte ikke engang på sig!

Efter en dejlig uge, med virkelig mange oplevelser, var det skønt at rejse videre til Mombasa. Min mand og jeg tog i løbet af den sidste uge et dykkerkursus i Mombasa, som er gyldig i hele verden.
Alt i alt var det en virkelig god tur og en god fødselsdagsgave til min mand.

Først løveland, så det azurblå ocean
Af:  Stine og Kenneth
Rejse:  14 dage: Karibu Kenya & Zanzibar

Vores safari til Kenya var på alle måder en succes, blandt andet takket være den fantastiske og allestedsnærværende guide Raffi. Oplevelserne kom som perler på en snor, ja, forløbet var skruet rigtig godt sammen, og alle overnatningssteder var gode og indbydende.

Vi var især imponeret over, hvor tæt vi kunne komme på dyrene og de utrolige situationer, vi fik lov at se dyrene i. Vi så f.eks. en giraf stå nærmest i spagat for at drikke, hvorefter den blev så overrasket over at se sit ejet spejlbillede, at den løb sin vej. Selv guiden spærrede øjnene op, da vi på nærmeste hold oplevede, hvordan en flok han-elefanter opdrager på hinanden, for så står den på parringsritualer med den uopdragne elefant nederst.

Vi fik også oplevet The Big Five: elefanter, løver, leoparder, bøfler og både de hvide og sorte næsehorn.
Alle naturparkerne var utrolig flotte – hver med sine fantastiske særpræg. Således oplevede vi noget nyt og unikt i hver park, vi besøgte.

Specielt Masai Mara var frodig og fyldt med dyr, som var migreret dertil på deres årlige vandring væk fra tørkeperioden på Serengeti syd for. Det var overvældende at opleve kæmpestore flokke af gnuer, zebraer, bøfler, gazeller, antiloper, elefanter, giraffer og andre planteædere og så naturligvis de mange løvefamilier plus hyæner, geparder og leoparder. Når opholdet i Masai Mara oven i købet bød på overnatning i luksus telt med udsigt til en flok bøfler på vej til det nærtliggende vandhul, ja, så fik vi fantastiske oplevelser selv, når vi slappede af på terrassen efter en lang dag med dyr ude på savannen.

Efter safari Kenya sluttede vi af med fire dages bade & dase ferie i Zanzibar, hvor vi boede på et nyt, 4-stjernet hotel med lækre værelser, fantastiske velkrydrede menuer og en storslået panorama udsigt over det Indiske Ocean. Vi sejlede i dhow, en lokal båd med et trekantet sejl, til en lillebitte sand-ø, hvor vi var på safari under vandet med snorkel i munden. Derefter spiste vi frokost under store parasoller og prøvede en masse forskellige lokale specialiteter. Zanzibar er et skønt Paradis, der afgjort kan måle sig med Caribien.

Bare vi snart skulle af sted igen…

Kilimanjaro slog benene væk under mig
Af:  Line Røge og Christian Andreasen
Rejse:  11 dage: Machame ruten & safari

Jeg selv og min kæreste Christian havde i lang tid gået og snakket om, at vi skulle til Afrika og bestige Kilimanjaro. Vores drøm blev til virkelighed i juli måned i år, og det var en helt fantastisk oplevelse.

Vi havde hos Afrika-safari bestilt en pakkerejse, der indbefattede turen op ad bjerget, samt ensafari-tur til flere nationalparker i Tanzania. Vi startede turen op ad Kilimanjaro allerede dagen efter vi var ankommet til Tanzania.

For foden af bjerget var alt omkring os grønt og frodigt – ligesom i en jungle. Der var oven i købet lianer, der hang fra træerne, ligesom man ser i film. Det første stykke op ad bjerget, var ret jævnt og ikke specielt udfordrende.

Vi fulgtes med tre andre danskere og så havde vi 2 guider med og 10-12 der bar bagagen her i blandt en kok. Det var en oplevelse at se de her mænd med 25 kilo på ryggen bestige bjerget så let som ingenting!
Jeg var meget glad for den service afrikanerne gav os på turen. De lavede god mad til os morgen, middag og aften, de bar vores ting og sørgede for at vi var godt med. Man følte sig faktisk lidt som en ”luksus vandrer”!

Efterhånden som vi kom længere op ad bjerget, begyndte omgivelserne at ændre sig. Der blev færre træer og naturen blev anderledes . Da dette skete fik vi en langt bedre udsigt, som jo kun blev bedre, jo længere vi kom op.

Da Christian og jeg var nået op i 4200 meters højde, måtte vi opgive at bestige resten af bjerget. Den tynde luft havde givet Christian højdesyge.

Vi valgte derfor at bevæge os ned fra bjerget igen. På trods af at vi var skuffede over ikke at nå til tops, var der dog den positive ting ved det, at vi fik en ekstra dag til safari – og det glemmer jeg aldrig!
Oplevelsen af de her vilde dyr, er sammen med naturen det vi husker tilbage på som det største.
På en af safari-dagene, oplevede vi løver, der jagtede en flok gazeller.

Det er overvældende at se dyrene i deres naturlige element. Især når vi herhjemme fra Danmark kun er vant til zoo! Så er det her godt nok anderledes.

Vi var også heldige at se det sjældne sorte næsehorn, hvilket jeg er rigtig glad for, at vi nåede at få med.
Jeg er rigtig glad for at vi på denne tur fik en så god service, som vi fik. Når man har gået og snakket om turen længe og sparet op til den, så er det virkelig fedt, at alt bare er som det skal være. Servicen var virkelig helt i top. Det er svært at forklare en så stor oplevelse for folk herhjemme i Danmark. Det skal virkelig opleves på egen hånd. Men en ting er sikkert! Christian og jeg skal tilbage til Afrika og bestige det bjerg!

Netop hjemkommet fra tanzania/ zanzibar
Af:  Marianne S.
Rejse:  15 dage: Safari Tanzania & Zanzibar

Sidste oktober bestilste jeg en drømmerejse samt min fødselsdagstur inde på Messen i Øksenhallen, der fik min datter og jeg en fantatisk oplevelse af at blive lyttet til, så vi fik den rejse vi ønskede os. Nu er der så gået et år og vi er lige kommet hjem fra en super oplevelse.

Vi kørte med en super skøn Chauffør Jeremia Shayo, som vidste alt om dyr og fugle, var med i vores  begestring, gav sig tid til, at vi fik studeret dyrene i vores tempo, gjode alt for at vi kunne opleve og se alt, ja, vi så big five, fantastisk. At få en chauffør som Jeremia, gjorde at vores rejse, blev en super oplevelse, vi havde en fin humor sammen, der gjorde at vi også fik mange grine ture sammen.

Alle hoteller var gode også den oplevelse, at bo i telt, tæt på dyrene, vi hørte mange dyr om natten :). Vi blev anbefalet Ngorongoro camp, hvad vi var glade for , der mødte vi giraffen i øjenhøjde.

På zanzibar boede vi på Sultan sands, skøn hotel, her skulle vi slappe af efter en hektisk spændede  safari uge.  Var inde at se  Stone Town, Prison Island samt en snorkletur på en dag, spændende tur, med meget historie.

Min fødselsdag blev uforglemmelig, hvad jeg kan takke personalet og familie for, allerede ved morgenbordet var der flotte blomster i røde hvide farver fra personalet. Om aften skulle vi have en private  beach dinner, men det blæste en halv pelikan, så vi blev tilbudt et bord inde ved huset i læ for vinden og meget privat. Frisk tjener Eduvard,  serverede en seafooddinner der bare smagte dejligt. Efter middagen kom personalet syngende med en lagkage, sikken en rytmik og sangglæde de mennesker har , de blev ved med at synge for mig i ca 15 min, en suveræn oplevelse, jeg sent vil glemme.

Alt i alt har vi har haft en super skøn tur, over alt forventning, tusind tak til jer og til jeres folk i Afrika.

Familietur til Tanzania
Af:  Hilsen fra gruppen på 18 – børn og børnebørn og bedsteforældre
Rejse:  9 dage: Safari i Tanzania

Safarien var en kæmpe succes. Spændvidden var enorm – lige fra Tarangire Nationalparks gigantiske baobabtræer og kæmpe elefantflokke – over Lake Manyaras frodige flodskove og Ngorongoro Escarpments bjergregnskov – til smagen af ’dirt roads’, uendelige vidder og svimlende højt til loftet på Serengetis vidstrakte sletter. Artslisten talte alt fra ”the big five” (elefant, bøffel, næsehorn, løve, leopard), serval kat, sjakaler, hyæner, geparder til nærmest samtlige gazeller, antiloper, zebraer, vandrende flokke af gnuer, vagtsomme krokodiller ved floden, giraffer, vildsvin, hundreder af flodhestehunner besørget af én kampklar han samtidig, og sidst men ikke mindst – sort næsehorn.  På fuglesiden blev det også til en temmelig lang liste med højdepunkter som rovørn, steppeørn, gøglerørn, topørn, flodørn, vandrefalk, fiskeørn, shikra, stortrappe, nubisk grib og sekretærfugl og naturligvis struds og mange flere. Og under sengen blev det også til en enkelt fugleedderkop samt en piskeskorpion…

”Er I en skole på studietur?”, blev vi spurgt – med 3 store safaribiler, 9 børn i alderen 9 til 16 og 9 voksne kunne det sikkert godt se sådan ud. Men nej, vi er bedsteforældre, der har inviteret familien på safari, heraf er 3 kommet hele vejen fra USA.

Vi fik tre fantastiske chauffører, hvoraf i hvert fald den ene var meget vidende – ’førerbilen’ kaldte vi den.  Indkvarteringen var perfekt. Ganske vist måtte familierne dele sig lidt, da der ikke alle steder var plads til 2 voksne og 2-3 børn i samme rum, men det tog de i stiv arm. Måske var der heller ikke lige vand i hanerne, når vi tjekkede ind, men ’pole pole’ (take it easy) – ”tankbilen kommer med vand om et par timer”. Det er jo også en del ar charmen – ’Hakuna Matata’ (no problem).

Vi spurgte Afrika Safari om muligheden for at besøge en skole. Det kunne de desværre ikke tilbyde, men et børnehjem. Børnehjemmet i Karatu var en stor oplevelse. Der boede 68 børn på børnehjemmet. Vi mødte cirka halvdelen. Deres ”mor” startede med to børn i 2003. Børnene virkede glade og tilfredse, og vores egne 9 børn faldt hurtigt ind med dem: de dansede sammen, spillede foldbold, sjippede, kiggede på skærmene på Iphones osv. Vi medbragte ris og olie. Vi var rundt og se deres ’faciliteter’: høns, 2 køer, der blev malket som i gamle dage, en moderne vaskemaskine, der ikke fungerede (så der blev skrubbet og vasket tøj i hånden), soverum, eget produceret biogas i gasblusset osv. Vi havde også gaver med hjemmefra. De blev gemt i et ”lagerrum”, hvor der var meget andet. Uden tvivl en god disponering, så børnene kunne få det lidt efter lidt. Balloner havde vi også med. Det var en succes.

Som bedsteforældre ville vi gerne vise børn og børnebørn de vilde dyr i deres eget element. Og de var der alle – og det sorte næsehorn mødte vi i Ngongoro Krateret den allersidste dag. Hjemmefra tænkte vi på, om det nu blev for kedeligt eller ensformigt for børnene at se på dyr hver dag, men nej, det var intet problem. De var på dupperne hele tiden, med kikkert og kamera. Mange, mange billeder blev det til, og naturligvis gik der konkurrence mellem vores tre biler om, hvem der nu fik taget det bedste billede af leoparden i træet, om der ved træet lå en eller to geparder. Den diskussion er endnu ikke slut! Jeg tror, vi fik sat navn på hver en fugl og alle dyr, træer og planter i det hele taget. Med os havde vi ’professoren’, som kendte sin biologi, godt suppleret af, ’førerguiden’, som han tilfældigvis kom i vogn med. Var gazellen nu en Thompson eller Grant eller…? Kører vi nu på savanne eller steppe? Og trappefuglen? Pølsetræet? Og….

Stor ros til Afrika Safari, som i hele planlægningsprocessen var en god sparringspartner og udviste både fleksibilitet og fantastisk service. Tak for en god tur.

En suveræn oplevelse
Af:  Anni og Henrik B

Til Afrika Safari

Vi er lige kommet hjem fra en fantastisk ferie i Tanzania og Zanzibar.

Tanzania:

Vi kom hjem i går og er stadig ved at bearbejde alle de mange oplevelser og indtryk vi har med hjem fra Afrika.

Vi har altid drømt om at tage på en safari i Afrika og opleve at se alle de vilde dyr og den fantastiske natur som Afrika byder på. Vi var i fire nationalparker på den første uge, hvor det lykkes at opleve at se “The Big Five” men ligeså vigtigt for os alle de andre mange, mange andre dyr i deres naturlige miljø og det var en suveræn oplevelser og et minde som vil vare ved resten af livet.

God guide til hele ugen, god bil med plads, rigtige gode Hotel/Lodge forhold, dejligt personale hele vejen rundt.

Zanzibar:

Vi havde valgt Sultan Sands med havudsigt, vi har vist aldrig boet med en bedre udsigt ca. 30 meter til det Indiske Ocean, skønt. Ugen på Zanzibar var mest til afslapning ovenpå en uge med Safari og  det var et fantastisk sted af slappe af. Sultan Sands bød på fantastisk god mad, fremragende service hele vejen rundt og hvilken strand og hav, vi har aldrig oplevet stranden bedre end her.

Vi valgte “kun” at tage en tur til Stone Town (mod vores vante rejse lyst) da vi var fyldt med oplevelser fra første uge, turen til Stone Town var fin og viste fint en del af Afrika som det travle kødmarked m.m. Samt det afslappede liv i de små gader… og i den grad kontrasterne i forhold til vores forhold i Danmark som det jo er meget sundt at blive mindet om indimellem…:)

Samlet:

Vi har haft en rigtigt  god ferie og har været ovenud tilfreds med rejsen.

Så vi vil gerne sige tak til Afrika Safari for at have styr på tingene og fordi I har levet op til det som vi har betalt for.

Fantastisk rejse til Tanzania og Zanzibar
Af:  Hanne og Flemming
Rejse:  15 dage: Safari Tanzania & Zanzibar

Vi vil hermed gerne takke og give udtryk for vores begejstring, over den helt fantastiske rejse vi har været på til Tanzania og Zanzibar. I har virkeligt vejledt os på den allerbedste måde, alt vi var stillet i udsigt, er til fulde indfriet. Havde vi oplevet blot det halve, ville vi også have følt os beriget.
Nationalparker – savanner – kraterkant og kraterbund, og besøg hos Masaierne. Et vildt dyreliv uden lige – måtte vi glædeligt konstatere. Desuden gode og spændende overnatningssteder, særligt dette at overnatte i en Wild Camp.

Besøget på Zanzibar levede også op til vores forventninger. Langi Langi Beach Hotel, var alt vi drømte om. Få gæster – super skøn lejlighed vi boede i, med kig over havet – fantastisk imødekommende hotelejer, på vis restaurant vi spiste oftest, da maden (fisk og skaldyr) blev udsøgt tilberedt og serveret – en pragtfuld måde at “fordøje” alle de mange og fantastiske indtryk på, vi havde med os fra Tanzania.

Vi er meget imponerede over den professionelle planlægning I har foretaget.

Mange venlige hilsener,
Safarifolket Flemming og Hanne

Vi er dybt imponerede over den professionelle planlægning
Af:  Karin og Henrik
Rejse:  15 dage: Safari Tanzania & Zanzibar

Nu er vi vel landet og tilbage i hverdagen efter den mest forrygende, fantastiske og spændende tur til Tanzania og Zanzibar fra den 17. -31. marts 2014.
Jeg vil hermed takke Afrikasafari for et flot stykke arbejde. I har virkeligt vejledt os på den allerbedste måde – tak for at I fik os til at tage ballon turen og safari i egen bil – det var bestemt pengene værd.
Dejligt at blive professionelt vejledt.

Der skal lyde stor ros til vores guide – Peter – som mødte os i Kilimanjaro lufthavn og var med os hele ugen. Han er en fantastisk guide, super til at spotte dyr og han har et varmt og vindende væsen – vi hyggede os i hinandens selskab. Alle de på turen valgte overnatningssteder var fantastiske – ikke mindst, da løverne stod lige uden for teltet i Serengeti Wild Camp! Vi oplevede ’the big five’ og ’the big nine’, men jeg tror at den allerstørste oplevelse var at køre gennem migrationen – fantastisk oplevelse med tusindvis af gnuer.

Turen til Zanzibar – godt at Ii havde sikret os det bedste værelse med havudsigt på Sultan Sand – et miniparadis på jord. Jeres kontakt Rama var informativ og behagelig og sikrede, at vi også her fik en super oplevelse med udflugt til de røde aber og til Stone Town – igen har I kontakt med meget dygtige folk. God chauffør og fantastisk guide – nu kender vi Zanzibars historie.

Vi er dybt imponerede over den professionelle planlægning I har foretaget og udvalgt overnatningssteder og ikke mindst kontaktpersoner. Flyrejsen var vel disponeret og problemløs.

En kæmpe stor tak til Afrikasafari for at sikre, at vi på denne ferie fik så unikke oplevelser.

Der kom lige en løve i vejen
Af:  Agnete og Henrik Hjorth
Rejse:  15 dage: Safari Tanzania & Zanzibar

Vi havde en fantastisk safari uge i Tanzania, hvor vi oplevede fire højst forskellige nationalparker: Lake Manyara, Ngorongo og der ud over kraterbunden plus Serengeti og Tarangire.

I Lake Manyara kørte vi med bavianer på alle sider igennem regnskov op mod en bjergkæde, som indrammer denne lille nationalpark på kun 330 km², hvoraf to tredjedele udgøres af søen. Dette giver et stort, varieret fugleliv. Vi så tusinder af pelikaner plus storke, gribbe og mange flere arter.

På denne vores første safaridag så vi også elefanter med unger, giraffer og to dovne løver med fire unger, der bare sov, men det gør de jo tyve timer i døgnet. Vi stoppede ved en hippo pool, altså et stort vandhul, hvor et halvt hundrede flodheste boltrede sig. Vi kunne lugte dem på lang afstand. Ikke et sted for sarte næser, men sikken oplevelse. Safarien var i fuld gang, selv om den kun var lige begyndt.

Vi overnattede på Highview Hotel, der ligger idyllisk på en afsondret bakketop med udsigt over en fantastisk smuk dal. En håndfuld lokale masaier passede godt på os.

Hos de rødklædte masaier
Så fulgte turen igennem Ngorongoro, de rødklædte masaiers land og en nationalpark i sig selv med sin flotte, bjergrige, savannegrønne natur. Vi besøgte en landsby og hørte, at kvinderne gør alt arbejdet, mens mændene har travlt med at hygge sig. Stedets høvding har 70 børn med 22 koner fordelt på lige så mange runde hytter, hvori der altid er en opredt seng klar til ham. Og så siger man, at mændene aldrig arbejder? De dansede og sang for os. En fin oplevelse.

Fra Ngorongoro kørte vi ud på Serengeti endeløse slette med sine enorme horder af vilde dyr – deriblandt 1,3 mio. gnuer, et par hundrede tusinde zebraer plus giraffer, impalaer og andre antilope arter fulgt af sultne løver, geparder, hyæner og sjakaler. Der var vilde dyr til alle sider omkring os.

En løve kom i vejen for os. Den havde plantet sig midt på vejen, og det tog sin tid, før det gad flytte sig.

Lige uden for nationalparken havde vi to overnatninger i en Wild Camp bestående af 2-personers huse med bad og toilet. Vi sov i vildmarkens helsebringende stilhed – dog afbrudt af dyrenes skrig.

Kun 10 meter fra leoparden
Næste dag så vi bl.a. elefanter i flok, og pludselig oplevede vi så dét, som mange safariturister mangler for at have set The Big Five: leoparden. Kun 10 meter fra vejen åd den løs af sit netop nedlagte bytte. Det blev en virkelig stor dag i vort liv.

Ngorongoro krateret var en vild oplevelse ikke mindst, fordi vi kørte halvanden time ad en snoet, ujævn vej ned igennem indersidens regnskov, før vi nåede ud på den 250 km² store kraterbund, som gennemstrømmes af en flod, hvor der altid er rindende vand, og det nyder 30.000 ”fastboende” dyr godt af. Deriblandt de sorte og hvide næsehorn, som beskyttes mod krybskytter af bevæbnede rangers.
Sidste safaridag gik til Tarangire National Park med ni forskellige vækstzoner. Vi oplevede store flokke af elefanter og snart lige så mange kæmpestore baobab træer, hvoraf der skal 57 voksne til at omfavne det største.

Badeferie i Zanzibar
Efter de storslåede safari-oplevelser, som vi kun kan anbefale andre, gik turen til Zanzibar for at bade, dase og blive forkælet i vild luksus på et 5-stjernet hotel, lige ned til det azurblå Indiske Ocean. Venlig, nærværende service og superlækre måltider. Selv om vi ikke havde lyst til at bevæge os væk fra dette vidunderlige sted, var vi dog en tur i Stone Town med sine kringlede gader og åbne markeder. Vi var også på Prison Island med sine kæmpe landskildpadder. To gode oplevelser.
En stor tak til rejsebureauet Afrika Safari for en virkelig storslået rejsepakke, som fuldt ud indfriede vores forventninger. Vi fik set alt det, vi ville – og fik slappet af alt det, vi kunne.

Afrika gik mig i blodet
Af:  Cecilie Korsgaard Berg
Rejse:  9 dage: Safari i Tanzania

Tanzania er på alle måder et fantastisk land. Det er første gang, jeg nogensinde har set de vilde dyr i deres naturlige omgivelser, og det overraskede mig, hvor tæt på, vi kunne komme. På den enorme Serengeti slette var vi under en halv snes meter fra fem løver, der slappede af i eftermiddagssolen. De værdigede os ikke et blik men gav os en oplevelse, som man ikke får i zoologisk have.

Landet er 21 gange større end Danmark, og derude på Serengeti’s enormede sletter kun omgivet af Afrikas vilde dyreliv var jeg meget lille i al denne storhed. Jeg kom fra en anden verden, fra en anden tid, men blev hurtig du’s med situationen. Afrika gik mig i blodet.

En oplevelse, som rørte mig, var mødet med de forældreløse børn på et nærliggende børnehjem. Trods al modgang var der plads til glæde og smil.

Alting virker så enkelt i Tanzania. Det følte jeg virkelig, da vi kørte igennem Ngorongoro nationalpark, hvor de rødklædte masaier bor og vogter deres kvæg mellem løver og hyæner kun bevæbnet med lange spyd. Sådan gjorde de også for tusind år siden. De har altid boet i runde hytter, klinet af ler og komøg. For dem har tiden stået stille, og når vi er der, står tiden også stille for os. For mig der kom fra en meget foranderlig verden, var der noget trygt over at opleve et sted, hvor tiden står stille.

Over alt var jeg omgivet af smilende, hjælpsomme mennesker. Nok er der fattigt, hvor jeg var, men samværet med lokalbefolkningen var fantastisk berigende. Det er værd at opleve.

“Mødet med de små, forældreløse børn var både tankevækkende og rørende.”

Zanzibar, zol og ztrand
Af:  Carsten Billund
Rejse:  15 dage: Safari Tanzania & Zanzibar

I barndommens Illustrerede Klassikere stiftede jeg for første gang bekendtskab med to af historiens magiske navne – Livingstone, der som bekendt foretog rejsen ind til “Mørkets hjerte” i Afrika for at finde Nilens udspring – og Stanley, der fandt Livingstone. Udgangspunktet for rejserne var øen med den fantastiske historie og det fortryllende navn Zanzibar. En ø, hvis historie er tæt forbundet med kolonitiden. Slavehandel, sultaner og spændende myter.

Vi valgte at tage på en luksusferie dertil, slappe af i smukke omgivelser samtidig med at de forskellige udflugter gav en godt indblik i lokalbefolkningens levevilkår. Det 5-stjernede Bluebay resort levede fuldt ud op til alle vores forventninger. Storeværelser, pragtfuld udsigt ud over det indiske ocean,

hvor mankunne nyde morgenkaffen samtidig meden smuksolopgang, inden vi gik gennem den særdeles smukke ogvelplejede have, hvor frangipani-, hibiscus- og bourgainvillablomster spredte en forførende sød duft, for at få dagens første dukkert. Derefter var det tid til det store morgenbord, som gav rigeligt medkalorier til dagens anstrengelser. Om aftenen ventede en overdådig buffet i Aladdins hule, hvor der blev serveret seafood, arabiske, indiske og afrikanske specialiteter. Betjeningen var helt i top, og vi følte os som små sultaner på dette vidunderlige resort.

Pole pole – tag det roligt, det gjorde vi så sandelig også, men der blev da heldigvis også tid til at opleve spændende Stonetown, krydderiplantager, røde colobus-aber, havskildpadder, sejlture i dhows ud til revet for at snorklemellem stimer affarvestrålende fisk. Østkysten er
også landsbyer, og selv viboede på resortet blev vi alligevel
inviteret indenfor for at se indbyggernes hjempå nærmeste hold, og opleve undervisningen i den lokale Koranskole. I de små boder fik vi massage, ordet fødder og lavet hennategninger.

Zanzibar – en oplevelse for livet for familiens to voksne og to børn på 13 og 15 år.