Tlf. 89 93 43 89
Kundeservice Man - Fre 9 - 16

8 punkter du skal være opmærksom på, når du vælger rejsebureau

Publiceret:

rejseoplevelse

Hvilke ting er vigtige at undersøge, inden du vælger et rejsebureau?

Vi har sammensat en liste til dig over vigtige punkter, som du skal tage til overvejelse, inden du køber en pakkerejse hos et rejsebureau. En pakkerejse betyder, at dit rejsebureau arrangerer både fly og én anden service som eksempelvis kan være hotel eller udflugt.

Når du har læst punkterne, og er kommet frem til et rejsebureau som opfylder disse kriterier, kan du med stor fordel have tillid til bureauet og kan regne med, at de holder hvad de lover.

 1. Udbud af rejseløsninger

Vil du gerne på en pakkerejse, skal du undersøge, hvilke rejser de forskellige rejsebureauer tilbyder. Du skal se efter, om rejsebureauet kan levere lige præcis dén rejse, du ønsker og med de ture, som du vil opleve. Nogle rejseselskaber har også mulighed for at tilpasse rejsen, i højere eller mindre grad, til det du gerne vil opleve. Her kan du tage kontakt til bureauerne, for at høre nærmere om mulighederne.

Et oplagt sted at finde en rejse, er ved at søge på internettet. Ved at bruge internettet kan du hurtigt og nemt se forskellige udbud af rejser, som rejsebureauerne kan levere. Nogle rejsebureauer angiver kun, hvad der er inkluderet i rejsen, mens andre rejsebureauer derudover angiver et detaljeret dagsprogram med billeder. Her skal du lægge mærke til, om rejsen er strikket godt sammen i forhold til det, du gerne vil opleve på din rejse.

 2. Medlem af rejsegarantifonden

Det er meget vigtigt at du undersøger, om dit valgte rejsebureau er medlem af rejsegarantifonden. Det er i Danmark et lovkrav, at alle danske rejsebureauer som sælger pakkerejser, skal være medlem af rejsegarantifonden. For at se om et bureau er medlem af rejsegarantifonden, skal du kigge på rejsebureauets hjemmeside, hvor det tydeligt vil fremgå. Derudover er det en god ide, at slå rejsebureauet (CVR nr. eller firmanavn) op på www.rejsegarantifonden.dk for at fastslå, om din rejsearrangør er en del af rejsegarantifonden.

Rejsegarantifonden dækker:

Konkurs før rejsen

Hvis rejsebureauet går konkurs, før du tager på rejsen, vil du være sikret at få erstattet alt, der er en del af selve rejseproduktet. Det omfatter transport, ophold, eventuelle guidede ture eller lignende. Hvis rejsebureauet er medlem af rejsegarantifonden, vil det være hele det beløb, du har betalt for rejsen, der erstattes. Beløb som er betalt for rejse- eller afbestillingsforsikring, skal du dog søge refunderet direkte hos forsikringsselskabet.

Konkurs under rejsen

Hvis rejsebureauet går konkurs under rejsen, vil det i langt de fleste tilfælde ikke betyde noget for din rejse, og du kan afslutte den som planlagt. Skulle konkursen medføre, at du ikke kan blive indkvarteret et sted på rejsen, vil rejsegarantifonden sørge for at finde et andet sted, du kan bo. Det kan dog også forekomme, at fonden er nødt til at afbryde din ferie, og du vil i så fald kunne søge erstatning for den del af ferien, som du ikke fik afholdt.

 3. Respons fra rejsebureau

Har du fundet en rejse, skal du nu tage kontakt til det rejsebureau, som kan levere denne rejse. Det kan være en forespørgsel på bureauets hjemmeside eller ved telefonisk kontakt.

Forespørgsel

Nogle rejsebureauer har en forespørgselsformular tilgængelig på hjemmesiden. Her sender du dine informationer til rejsearrangøren, som herefter sender dig et tilbud, på den rejse du ønsker at købe. Efter du har sendt din forespørgsel, skal du være opmærksom på, hvor lang svartid der er, før du kan forvente at få dit rejsetilbud. Det er vigtigt, at rejsekonsulenten er hurtig til at besvare din forespørgsel, gerne inden for et par dage, så den videre proces kan fortsætte, og du kan bestille din rejse.

Opkald

rejse er at leveVælger du at ringe til rejsebureauet, skal du være opmærksom på, om du får en god modtagelse fra rejsekonsulenten. Vedkommende skal være imødekommende og behjælpelig med de spørgsmål du måtte have til rejsen. Det er også vigtigt, at rejsespecialisten skaber tillid til, at du får en god rejse, når du vælger én af deres rejser.

4. Serviceniveau

Det er altid vigtigt, når du bestiller en rejse, at du får en god service. Læg derfor mærke til om rejsespecialisten er udførlig til at fortælle dig, hvilke services de giver dig som gæst i forbindelse med din rejse. Spørg gerne ind til hvordan serviceniveauet er før, under og efter din rejse, da det er her, rejsebureauer adskiller sig fra hinanden. Nogle rejsebureauer yder ikke nogen specielt service, andet end at give dig praktiske informationer før rejsen.

En dygtig rejsekonsulent er den type specialist, som ”holder dig i hånden” før, under og efter din rejse, forstået på den måde, at de sørger for alt er klart og planlagt inden du skal af sted, så du blot skal nyde rejsen og ikke have nogen bekymringer undervejs. Det kan eksempelvis være, at der står en guide klar til at tage imod dig, når du ankommer til dine destinationer på rejsen eller at der vil være en guide med på de planlagte ture.

Rejsekonsulenten står også til rådighed, hvis der skulle ske noget uventet på rejsen, som eksempelvis ved større flyforsinkelser, og fly skal ombookes. Efter rejsen er afsluttet, vil et godt rejsebureau kontakte dig for at få respons på, hvordan din rejse har været.

5. Hvad er inkluderet i rejsen

Et af de vigtigste parametre er, hvad du skal betale for din rejse. Det er vigtigt, at du ser på prisen, og opvejer den med, hvad der er inkluderet. Desuden skal du være opmærksom på, om eventuelle flyskatter og transfer er inkluderet i prisen. Dette skal fremgå på hjemmesiden. Rejsebureauet skal især synliggøre, hvis der er særlige priser for børn, større grupper eller tillæg for enkeltværelse.

6. Søg efter anmeldelser

Endnu et vigtigt parameter er, hvad andres erfaringer er med de potentielle rejsebureauer, pakkerejser og hoteller som du kigger på. Du kan blandt andet gøre brug af dit netværk, som venner og familie. Herudover kan du søge på nedenstående hjemmesider for at finde mere information om mulige rejsearrangører, hoteller og andre rejsendes anmeldelser:

Tripadvisor
TripAdvisor
: Søger du på et bestemt hotelnavn, kan du læse andre gæsters anmeldelser af hotellet.

 

Trustpilot-logo


Trustpilot
: Her kan du læse andre gæsters anmeldelser af et bestemt rejsebureau.

 

FacebookFacebook: Du kan også søge efter et rejsebureauets facebookside. Her vil du kunne se, hvordan bureauet agerer på det sociale medie. Det oplyses, hvor mange der synes godt om og hvor mange stjerner bureauet har fået. Yderligere kan du læse anmeldelser fra bureauets rejsende og eventuelle spørgsmål, der måtte komme fra andre potentielle gæster.

Google søgning
Google
: Hvis du slår rejsebureauet op på Google, kan du se, hvilke resultater der kommer frem, og dermed finde egne informationer om bureauet og din rejse.

Læser du gode erfaringer og anmeldelser fra andre, der har rejst med et bestemt rejsebureau, vil det betyde, at du højst sandsynligt kan have tillid til at købe en af bureauets rejser, da de har fået ros af andre rejsende.

 7. Økonomien i rejsebureauet

Et vigtig (og ofte overset) element når du skal vælge rejsebureau, er økonomien i bureauet. På www.proff.dk kan du ved hjælp af firmanavn eller CVR nr. finde ud af, om det rejsebureau du har i tankerne, har en god økonomi ved at se på virksomhedens egenkapital og bruttofortjeneste inden for de seneste 3 regnskabsår. Dette er de mest relevante tal, da de viser udviklingen i det pågældende rejsebureau for en afgrænset, men relevant periode.

Hvis rejsebureauet har en dårlig økonomi, vil det i værste tilfælde betyde, at du ikke får dine penge retur, hvis firmaet går konkurs, inden du tager på din rejse. Dette gælder dog kun, hvis bureauet ikke er medlem af rejsegarantifonden. Er bureauet medlem af rejsegarantifonden, men går konkurs, betyder det, at du får dine penge tilbage, gennem fonden, men du kommer ikke af sted på din planlagte rejse. Du skal herefter bruge tid på at finde en anden rejsearrangør og rejse, med frygt for der er udsolgt i den periode du oprindeligt skulle rejse i.

 8. Afrejsegaranti

Rejsebureauer bestemmer selv, om de vil tilbyde deres gæster afrejsegaranti.

Hvis et rejsebureau har afrejsegaranti, betyder det, at så snart du har bestilt rejsen, er du sikker på at komme af sted. Med andre ord, så er der ikke et minimum antal bookinger, eller en vilkårlig dato, der afgør om rejsen bliver til noget. Det er en ekstra service, som nogle rejsebureauer benytter sig af, da det også er med til at skabe tillid blandt bureauets gæster. Hvis et rejsebureau benytter sig af afrejsegaranti, vil det højst sandsynligt fremgå på bureauets hjemmeside, eller når du snakker i telefon med din rejsekonsulent.